Wednesday 31 October 2012


Mohon pendapat PLF yang semestinya banyak pengalaman dan ilmu dalam bidang memberi ucapan. Esok saya perlu memberi ucapan di Toastmasters club. Masa ucapan 5-7 minit. Semasa 2 ucapan yang lepas, ditengah memberi ucapan saya tiba-tiba jadi blank. Bagaimana caranya untuk saya ingat ucapan saya tanpa menggunakan sebarang text dan enjoy membuat ucapan tersebut. Terima kasih.
Like ·  ·  · 31 October at 19:01
  • Cikgu Alin likes this.
  • Mohd Rizal Hassan Sambung jer cerita anda menggunakan keadaan yang 'blank' tersebut ;)
    Soalan saya sekarang ialah, kenapakah anda memikirkan suatu keadaan 'worst case senario'? Mula pasakkan best case senario anda sekarang lah! ;)
    31 October at 19:25 via mobile · Like · 5
  • Mohd Nadzrin Wahab Gunakan kekuatan anda. Kekuatan saya adalah menggunakan humor. "This is what happens when I have too much fun. I forget what I'm supposed to say. Anyway, let's move on to another topic until I remember what I was going to share with you". 90% situasi ini, habis sahaja ayat ini, teringat balik aliran perkongsian saya.
  • Ahmad Dan Bin Setafa waw ikuti program toastmaster...memang master....Cik Puan Sharifah ....use akronim method 4 easy to remember....
    31 October at 20:48 via  · Like · 4
  • Sharifah Salwa Sifu Rizal, itu yang saya biasanya buat. Dalam keadaan blank saya sambung apa yang ingat dan bila sudah ingat saya sambung kembali pada masa yang sesuai. Cuma punch line jadi kurang berkesan dan saya juga jadi gabra dan ia digambarkan pada diri saya. Tuan Nadzrin, saya akan guna ayat anda, juga akan guna akronim Tuan Dan. Saya akan pasakkan BEST CASE SCENARIO bahawa saya akan berucap dengan seronok dan lancar. :D
  • Norhayati Bachok Nyatakan apa yg ada didalam hati- maksudnya bercakap drp hati
    31 October at 21:25 via mobile · Like · 5
  • DrRahman Ibrahim setuju dengan Tuan Ahmad Dan Bin Setafa....saya selalu gunakan akronim kekita memberikan ucapan tanpa membawa sebarang nota pun...tukar jer setiap isi penting dlm bentuk akronim...kita hanya perlu ingatkan satu perkataan sahaja~:)
  • Aminah Norzifah Ismail Mulai dengan Astighfar didalam hati, then Bismillahirrahmaanirrahiim. Robbishrohli... till the end...Do it before the event...Memohon pinjam drpd Allah, His best words to speak up ... then He will not fail you in any event. Aameen. Try this... I have done it n it worked... Percaya sebelum berjaya!
  • Sharifah Salwa Hush Kak Aminah Norzifah Ismail, you are all geared up to be an excellent motivator. I'm already motivated and ready to confront my blankness and gabraness face to face.
  • Aminah Norzifah Ismail Sis SS, 'ilmu itu Allah yang punya... mohonlah nak pinjam, nak guna dan segalanya untuk manfaat orang lain. Insyaallah Dia pinjamkan... dia buat kita jadi sedar dan peka dengan izin dan redhaNya... Aameen

No comments:

Post a Comment